söndag 29 november 2009

Rejäl frukost med fattig riddare, frukt, fylld portabello samt getost med valnötter och honung

Klockan 06.00 en söndagmorgon är campusområdet här i Växjö en mycket märklig syn. På stäpplandskapet med universitetet på den ena sidan och studentbostäder på övriga sidor vankar drukna studenter kors och tvärs. De är antagligen på väg hemåt efter en hård natt i alkoholdekadensens högborg (studentpuben Sivans) men ser inte särskilt målmedvetna ut.

Jag har börjat en ny vana (en gång är ingen gång, två gånger är en vana (jag har alltså gjort det två gånger hittills)). Jag går upp klockan 06.00 och tar en promenad, sedan börjar jag utföra de saker som jag dagen innan har bestämt. Idag började jag med att sätta en deg och sedan tillagade jag en extravagant frukost som jag serverade Linnéa på sängen (som för dagen har planerat att "på något sätt ta sig runt trummen"(trummen är en sjö)).



  • Fattiga riddare
pannkakssmet
bröd (jag använde levainbrödet som jag bakade igår)

Viktigast är att man sätter ett finger i pannkakssmeten och smakar av sältan (näst viktigast är att man har rena händer när man gör det). Värm panna, smör, doppa bröd, stek, vänd, inte så svårt.
  • Fylld portabello
fyllning (från kroppkaksbaket härom dagen)
portabello

ta bort foten och skivorna på portabellon, fyll, grädda i ugn 226 grader tills de fått lite färg
  • Getost med valnötter och honung
  • Färsk frukt






blog comments powered by Disqus