söndag 28 februari 2010

Surdegsbröd i panna: Ett första försök

Då har jag gjort mitt första försök att baka surdegsbröd i stekpanna. Tyvärr fick jag ingen riktig fart i surdegen. Den fick nog stå lite för länge eftersom den blev färdig tidigare än vad jag hade trott (redan efter ca 2 dygn, beror nog på att det om dagarna blir ganska varmt i vårt rum), därför ska jag planera så att surdegen får stå kortare tid nästa gång.



Jag försökte med att grädda brödet på ena sidan med lock och sedan på andra sidan utan lock. Det verkar som en ganska bra metod. Jag har kommit fram till att värmen bör vara ganska låg för att brödet inte skall bli bränt på undersidan (ca 1,5 av 3 steg på plattan verkar bra).



Så gjorde jag (alla mått är ungefärliga eftersom jag bakade på känsla)

Dag 1 Vetesurdegsgrund
1 dl vatten
1,5 dl vetemjöl

Jag skakade burken lite grann ett par gånger per dygn. Den fick stå i tre dygn men det hade nog räckt med två. Den såg betydligt piggare ut efter dygn 2 än efter dygn 3.

Dag 3 Fördeg
1 dl surdeg
2 dl vatten
3 dl vetemjöl

Degen fick stå över natten.

Dag 4 Bak
Fördegen från dagen innan
4 dl vatten
6 dl vetemjöl

Jag knådade degen i ca 15 minuter. Degen fick jäsa ca 4 timmar. Den drogs ut och veks ihop några gånger efter 1h, 1,5h och 2h.

Som sagt inget perfekt bröd men det finns hopp inför framtiden. Iallafall betydligt bättre än de formfranskor och baguetter som man kan köpa här i Seoul.











blog comments powered by Disqus