tisdag 12 maj 2009

Vegetarisk korv med kapris, chili och pepparrot

Någon där ute kanske undrar varför en vegetarian skulle vilja tillaga en korv, jag har iallafall hört frågan ställas. Mitt svar är att jag gillar konceptet korv, det är konceptet kött jag inte gillar (eller snarare finner helt onödigt). En lång cylinderformad sak med goda kryddor behöver nödvändigtvis inte vara tillverkad av kött.

Jag vet inte om det går att få tag i vegetariska korvskinn, jag har iallafall inte sett några så jag lägger korven i ugnen först så att den får fast form och sedan går att steka eller grilla. Detta resulterar i en inte helt rund korv men ack så god!

Ingredienser
soyafärs
bönor (svarta)
lök
olivolja
tomatpuré
ägg
potatismjöl
ströbröd
vatten
chili
kapris
pepparrot
salt
peppar

Mosa ihop soyafärs och bönor (tillsätt lite vatten så går det lättare). Finhacka lök och blanda i. Tillsätt olivolja ägg och vatten tills det är en klibbig gegga. Tillsätt ströbröd och vatten tills det är en klibbig formbar gegga. Smaksätt med chili, kapris, pepparrot, salt och peppar. Forma korvar och lägg på bakplåtspapper. Grädda i ugn ca 20 minuter, tills korvarna håller ihop. Stek korvarna i panna med smör eller ta med dom ut till grillen.





mangosalsa går bra till
blog comments powered by Disqus