fredag 22 maj 2009

Tacosås/tacosalsa

Först måste jag bara meddela att jag har införskaffat lite fotoutrustning, en liten byggstrålkastare och ett litet stativ. Jag hoppas därför att jag ska kunna leverera lite bättre bilder framöver. Dessutom har jag tränat lite med kameran.

Idag ska vi käka mexikanskt. Jag har därför förberett och gjort en salsa. Det är alltid bra att göra såser ett tag innan så att de får stå till sig lite så att smakerna kommer fram.


Ingredienser
gul lök
vitlök
gul paprika
krossad tomat
olja smaksatt med chili (ta vanlig olja om du inte har smaksatt)
vitvinsvinäger
honung
harissa (grymt bra att ha hemma, gör det lätt att reglera styrkan)
paprikapulver
spiskummin
salt

Hacka gul lök och vitlök. Fräs tills mjuka i den chilismaksatta oljan (ska inte få färg). Hacka paprika och tillsätt. Tillsätt sedan krossad tomat och lite vatten. Tillsätt en skvätt vitvinsvinäger och låt puttra lite. Smaksätt med honung, spiskummin, paprikapulver, harissa och salt. Tillsätt lite av kryddorna i taget och smaka av. Var försiktig med harissa så att det inte blir för starkt. Låt puttra 20-30 minuter. Tillsätt vatten om det behövs.
blog comments powered by Disqus