torsdag 8 januari 2009

Bröd med fikon, russin, frön och nötter

Jag slängde surdegen när jag kom tillbaka efter julen eftersom den stått i 3 veckor och såg väldigt oaptitlig ut. Slängde istället ihop en fördeg som jag lät jäsa ett dygn innan jag bakade. Det blev mycket gott.






Dag 1:
3-4 dl vatten
typ 10-12 g jäst
maltsirap (går bra med sirap)
mjöl tills det blir en kletig massa (jag hade dinkel, havregryn och vetemjöl)

Rör ihop och låt stå ett dygn

Dag 2:
2-3 dl vatten
några gram jäst
rågmjöl
vetekli
vetemjöl

Rör ner i degen från dag 1. Häll i mjöl tills det blir en kletig deg. Låt jäsa i ett par timmar. Tillsätt sedan salt, torkad frukt (fikon och russin), frön (solros och pumpa) och nötter (hasselnötter). Häll (eller snarare kleta) ner degen i ett par formar och grädda, först i hög temp 250, sänk efter ca 30 min till 175. När degen inte är kletig i mitten så brödet klart.
blog comments powered by Disqus