måndag 25 januari 2010

Svamprisotto med ugnsrostad tomat och zucchini

Bara ett par veckor tills jag åker till sydkorea. I väntan på denna händelse har jag lagat en utsökt risotto som jag varmt rekommenderar.



Rostad tomat och zucchini
tomat
zucchini
olivolja
oregano
flingsalt

Skär halvor av tomaterna och slantar av zucchinin. Lägg i form, häll på olja och krydda med oregano och salt och blanda sedan runt. Grädda i 200 grader tills de fått lite färg, ca 30-45 min.

Ingredienser
avorioris
gul lök
vitlök
stjälkselleri
skogschampinjon
buljong
vitt vin
peppar
salt
parmesan

färsk basilika

Koka upp någon liter vatten i en kastrull eller vattenkokare. Hacka och fräs gul lök, vitlök, stjälkselleri tills de är mjuka. Hacka och tillsätt skogschampinjon. Häll i avorioris, buljongtärning(ar) och vitt vin. Ställ plattan på ganska låg värme. Tillsätt lite vatten i taget och låt det puttra in. När riset är lagom mjukt för att ätas smakas risotton av med salt och peppar. Reglera konsistensen med vatten, jag gjorde denna risotto ganska lös. Risotton är klar tillsätts basilikan och parmesanen och ställs av plattan.

Servera med de rostade grönsakerna.




blog comments powered by Disqus