söndag 24 oktober 2010

Ostpaté med valnötter och färska fikon





Ostpatén har jag gjort många gånger förut men aldrig ätit den i kombination med fikon och valnötter vilket visade sig vara ett lysande drag. Jag har inte själv hittat på receptet utan fått det från min extramamma Mary. Det kommer från någon receptbok, förmodligen har jag väl modifierat det något.

Ingredienser
400-500 gram ost (västerbottenost förslagsvis, denna gång hade jag dock lagrad prästost och parmesan)
2,5 dl matlagningsgrädde
4-5 ägg
eventuellt lite salt
broccoli (fryst, tinad, ungefär 10 buketter)

till servering
färska fikon
rostade valnötter (rosta i 150 grader, 5-10 min, tills de börjar få lite färg, håll koll eftersom det går fort när de väl börjar få färg)

Riv osten. Blanda ost, grädde och ägg. Smaka av och salta eventuellt lite grann. Smörj en avlång form. Häll i hälften av smeten, lägg i broccolin och häll över resten av smeten. Grädda i 150 grader ca 1h 15 min i nedre delen av ugnen.