torsdag 18 mars 2010

Kimbap/gimbap 김밥

Kimbap liknar den japanska norimakin. Kim eller Gim är sjögräsmattan man rullar in riset (bap) i. Riset smaksätts med lite salt och sesamolja. Vanligtvis brukar man ha morot, gurka, syltad rättika, ägg och skinka i, men fyllningen varierar. I min kimbap hade jag morot, zucchini, tofu och svamp.



Recept för 5 rullar

Ris
2 dl rundkornigt ris
3 dl vatten
0,5 tsk sesamolja
0,5 tsk salt

1. Skölj riset och blötlägg det sedan i 30 min. Häll av vattnet.

2. Lägg riset och 3 dl vatten i kastrull (ej saltet). Koka upp och låt koka livligt i ca 5 min (sätt locket lite på glänt så att det inte kokar över). Sänk värmen och låt puttra tills vattnet kokat bort (med locket på) men riset inte bränts (ca 10 min).

3. Stjälp upp riset i en skål. Smaksätt med salt och sesamolja.

Fyllning
morot
zucchini
svamp
tofu (fast)

1. Skär 5 morotsstavar och 5 zucchinistavar (ca 0,5 cm tjocka och ca 20 cm långa). Salta och låt ligga en stund.

2. Skär svamp och tofu i lika tjocka stavar. Stek tofun i olja tills den fått lite färg på vardera sida. Gör likadant med svampen.

3. Skölj av morot och zucchini. Stek i lite olja 30-40 sekunder.

Rulla Kimbap
Bred ut ett tunt lager ris på ca 10 cm av noriarket (se bilden nedan). Lägg ut fyllningen i mitten av riset. Rulla ihop noriarken utan att rulla in arket i riset (rullen håller ihop sämre då). Blöt änden så att rullen går ihop. Skär sedan bitar i önskad storlek av rullen.

Skär rullen precis innan servering. Det är bäst att skära en rulle i taget, ifall allt inte går åt, annars kan riset bli torrt och tråkigt.






blog comments powered by Disqus